Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pågående projekt

Forskningen vid Centre for Retailing belyser handel ur olika perspektiv. Det kan exempelvis röra sig om digitaliseringens påverkan, bemannings- och rekryteringsstrategier, distribution och logistik, nya affärsmodeller och handeln som arbetsplats. Flera av projekten har starka inslag av hållbarhet.

Det nya matlandskapet: Äldre konsumenters inträde på den digitaliserade matmarknaden
Hur kan handeln bli mer tillgänglig i äldre konsumenters vardagsliv och bidra till ökad livskvalitet? Att själv få besöka en trevlig (digital) butiksmiljö, botanisera bland varor och längta efter goda måltider är ett glädjeämne som många äldre går miste om. I projektet kommer forskarna att studera hur äldre konsumenter hanterar sina matinköp idag och hur de med hjälp av digitala hjälpmedel kan göra sina inköp. Läs mer
 

Detaljhandeln och den sista milens transporter: historia, nuläge och framtiden
Projektet har fokus på ”sista milen” dvs transporten som sker från att konsumenten gör ett inköp till att varan konsumeras. Sista milen står för en stor del av de transporter som görs i samhället och är därför ett område där förändringar har stor betydelse för transportsystemets hållbarhet. För att bidra till ett mer hållbart transportsystem behövs ökad kunskap om sista milen och hur dessa transporter kan förändras. Läs mer

Handeln och besöksnäringen
Att köpa saker på semestern är en integrerad del av upplevelsen och handeln med varor är en viktig del av besöksnäringen. Nästan en tredjedel av turismkonsumtionen i Sverige går till konsumtion av varor. Besöksnäringen är av stor betydelse för handeln liksom bra och attraktiv handel är viktig för besöksnäringen. Läs mer
 

Return to sender - e-handelns returlogistik
I Sverige returneras varje år 3,3 miljoner paket med varor som handlats på internet. Kläder står för den största andelen. Eftersom den gränsöverskridande e‑handeln ökar kraftigt blir också returlogistiken allt viktigare. Hur hanterar handlarna returerna och vilka åtgärder kan göras för att minimera returlogistikens negativa konsekvenser för energiförbrukning och miljö? Läs mer

Innovativa inköpsstrategier för hushållens matinköp
Det finns många olika innovativa lösningar för matinköp: matkassar, självscanning, livsmedelsbutiker on-line och obemannade expressbutiker. Nya tjänster underlättar matinköpen och erbjuder dellösningar för många av de problem som är kopplade till livsmedelskonsumtion och moderna livsstilar. Läs mer

Digitalizing consumer culture - Digcon
Syftet med projektet är att undersöka de sociala, kulturella och ekonomiska konsekvenserna av konsumtionens digitalisering. Projektet består av fem delstudier och bygger på kvalitativ metodologi med en kombination av arkivstudier, etnografiska metoder (observationer, djupintervjuer, virtuell etnografi), samt innehålls-, bild- och textanalyser. Läs mer

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2019-01-14
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?