Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Svenska konsumtionstrender - hur har de förändrats?

Nyhet: 2019-02-04

Hur ser de svenska konsumtionstrenderna ut och hur har de förändrats de senaste åren? Det var frågan som konsumtionsforskaren Magnus Roos svarade på under fredagens frukostseminarium där ett trettiotal personer samlades för att ta del av resultaten från Konsumtionsrapporten för 2018.

Magnus Roos föreläser

Seminariet som arrangerades den förste februari av Center for retailing vid Handelshögskolan Göteborg inleddes med ett quiz där deltagarna fick testa sina kunskaper om svensk konsumtion. Det visade sig att vi kanske inte har så bra koll som vi tror vilket stämmer helt överens med vad Konsumtionsrapporten har kommit fram till. Nämligen att det finns ett stort gap mellan den faktiska och den upplevda konsumtionsmängden. Vi tror att vi konsumerar mindre än vad vi gör. Under 2017 var detta gapet större än någonsin. Magnus Roos föreslår hållbarhetstrenden som en eventuell faktor, vi vill gärna konsumera mindre och tror därför att siffrorna är lägre än de faktiskt är.

Ur rapporten presenterades även de nio kategorier vi konsumerar mest av. Bland de största kategorierna hittar vi bostad, transporter, livsmedel och kultur & fritid. Därefter kommer restaurang & hotell, möbler, kläder, alkohol och kommunikation. Vi äter mer och mer ute på restaurang samtidigt som inköp till våra hem och kök ökar. Vi konsumerar för att kunna laga mat hemma men väljer ändå att äta ute. I media talas mycket om second hand och förra årets julklapp var det återvunna plagget. Men konsumtionen av second hand sjönk faktiskt markant mellan 2016 och 2017, statistiken stödjer alltså inte vår verklighetsuppfattning.

E-handel är en annan trend som det talas mycket om. Vi har en bild av att näthandeln håller på att ta över från de fysiska butikerna, men även här har vi anammat en missvisande bild. Enligt rapporten står E-handel endast för 12 % av all konsumtion.

Det är tydligt att vi inte har så bra koll som vi tror, skillnaden mellan siffrorna och medias rapportering gör att vi får en felaktig bild av våra egna handlingar. Vill du lära dig mer om svensk konsumtion kan du läsa Konsumtionsrapporten 2018 – Under ytan, samt rapporter från tidigare år här
 

AV: Maria Pagoldh

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2015-10-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://cfr.handels.gu.se/aktuellt/nyheter/n//svenska-konsumtionstrender---hur-har-de-forandrats-.cid1615487
Utskriftsdatum: 2019-09-22