Studenter från Logistikprogrammet deltog i Svensk Handels Karriärsforum

Vi hade förmånen att bli inbjudna till Svensk Handels Karriärforum. Just nu skriver vi vår kandidatuppsats inom returhantering. Detta blir det sista vi gör på Handelshögskolans Logistikprogram. Inom handeln är returer från e-handeln ett aktuellt ämne. Därför var det mycket spännande att få delta på Karriärforum på för att få mer insyn i handeln. Under dagen träffade vi flera handelsprofiler där vi fick tillfälle att diskutera returproblematiken.

Dagen började med en frukost i sällskap med bland annat Axfoods VD Anders Strålman och Indiskas VD Sofie Gunolf. Frukosten bjöd på ett informellt och avslappnat möte där handelsprofilerna var mycket intresserade av vad vi som studenter hade för tankar och kunskaper inom handelsområdet. Logistikfrågor diskuterades och handelsprofilerna poängterade att kompetens inom logistik är viktigt för framtidens handelsföretag.

Frukosten följdes av ett seminarium med bland annat justitieminister Beatrice Ask och socialdemokraternas Morgan Johansson. Under detta seminarium diskuterades hot och brott inom handeln och hur man kan arbeta för ökad säkerhet. Därefter fick vi delge våra egna idéer i en workshop med andra studenter. Temat var trender inom handeln. Bland annat diskuterades hur man skulle kunna integrera flera försäljningskanaler, samt hur företag idag bör se sig som konsumtionsföretag.

Diskussionerna fortsatte sedan i två olika paneldebatter under Svensk Handels årsstämma. Även publiken engagerades och fick ställa frågor till panelen. En av frågorna som diskuterades var huruvida e-handeln lett till ökad eller försämrad lönsamhet. CSR var ytterligare ämne och det var intressant att höra olika företagsrepresentanter diskutera området. Finansminister Anders Borg medverkade under årsstämman och lyfte frågor såsom arbetsgivaravgiften för unga.

Dagen avslutades med Retail Awards på Cirkus där flera priser inom handeln delades ut. Ny priskategori för årets gala var Årets Logistikinnovation, som tilldelades Jula. Jula har bland annat minskat sin miljöpåverkan genom att transportera sina varor på tåg så långt som det är möjligt. Att använda sig av intermodala transporter med reducerad påverkan på miljön är något vi studerat på Handelshögskolans Logistikprogram. Därför tyckte vi att det var extra kul att Jula fick detta pris och att handeln uppmärksammar även logistikinnovationer!

Tack till Svensk Handel och Centre for Retailing
 för att vi fick möjligheten att medverka.

Hanna Nordenson & Lovisa Andreasson