Nyfikna gymnasieelever besökte Centre for Retailing

Den 17 november fick Centre for Retailing besök av ett 60-tal nyfikna elever i årskurs 3 från Affärsprogrammet på Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg. De besökte Centre for Retailing vid Handelshögskolan för att få veta mer om forskning om detaljhandel, om forskning i allmänhet och för att få inspiration till gymnasiearbetet.

Lena Hansson, föreståndare för Centre for Retailing berättade om forskning vid centrat och visade en film där forskningsprojektet Consumer logistics presenterades. Sedan var det dags för frågestund och eleverna kom med många och en del kluriga frågor om forskning och Handelshögskolans utbildningar exempelvis:

• Var kommer forskningsanslag från, bara från staten eller även från industrin och den privata sektorn?
  • Finns det möjligheter för eleverna att forska kring handel?
  • Vilka kurser ska man läsa för att forska?
  • Vad har ni forskat fram?
  • Finns det moraliska synpunkter på handelsundersökningar?
  • Hur ser en typisk dag ut för en student här?
  • Vilka utbildningar har ni och vad är intagningspoängen för dem?

Besöket avslutades med en rundvandring på Handelshögskolan där några av de viktigaste platserna för studenter besöktes: Handelsrätten som är skolans lunchrestaurang, biblioteket och Malmstensalen.

Centre for Retailing (CFR) är ett forskningscentrum vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Läs mer om verksamheten på CFRs webbplats