Mattias Svensson gör praktik under ett år i Washington D.C.

Mattias Svensson praktiserar på Swedish American Chambers of Commerce i Washington D.C. Efter några månader på den ett-åriga praktiken har han fått med sig nya erfarenheter i bagaget både när det gäller arbetsliv och vardagsliv i Washington. Mattias fick i juni 2018 Sten-Olof Palm stipendium som kan sökas av studenter från Handelshögskolan och som ger en ett-årig praktikplats på SACC-USA och 200 000 kr för att täcka levnadsomkostnader.

Vad har du för arbetsuppgifter på SACC-USA?
På SACC-USA fungerar jag mycket som ett stöd till vår President, Johan Marcus. Jag sitter med på styrelsemöten, där jag hjälper till att förbereda dokument och föra anteckningar. Projektledning är även en stor del av vad jag gör, vår President har såklart sista ordet och han driver själv på projekt väldigt mycket, men han stöttar mig till att ta mer initiativ och "ta tag i stafettpinnen" för att driva på våra projekt. Det vi arbetar på nu är ett event som hålls i juni här i D.C. då kommer cirka 80-90 verkställande (executives) från svenska och amerikanska företag att närvara. Till detta anordnar vi talare, utställningar och allt som ska vara på plats kring eventet. Det är verkligen ett intressant jobb! Utöver detta håller jag även i webinar för alla andra SACCs kamrar ungefär en gång i månaden och arbetar med varierande uppgifter för att hjälpa den dagliga verksamheten på SACC (t.ex. bistå svenska företag som vill starta upp i USA).

Vad gör ni på SACC-USA och hur många arbetar där?
På SACC-USA är vi 5 trainees och 2 heltidsanställda. Vi delar kök med SACC-DC där det sitter 3 trainees och 1 halvtidsanställd. SACC-USA hjälper svenska företag att starta upp i USA, detta görs genom det vida nätverk som organisationen sitter på. SACC-USA organiserar även event där företagsmedlemmar och representanter från andra kamrar möts för att lyssna på spännande talare och att nätverka med varandra.

Vilka skillnader har du märkt mellan att arbeta i USA och Sverige?
På kontoret är vi just nu endast svenskar, men en stor del av styrelsen är amerikaner och de flesta svenskar i organisationen har arbetat i många år i USA. Jag har märkt hur viktigt det är att nätverka, att man måste ha ett visitkort att dela ut när man träffar nytt folk och att det är mer hierarkiskt, t.ex. kanske en representant från ett företag undvika att förhandla om ett avtal om man är en intern och vilja tala med chefen istället. Jag märker även hur jag utvecklas personlighetsmässigt t.ex. att jag blir mer och mer självsäker och bestämd i vad jag säger.

Hur bor du och hur var det att hitta boende?
Boende är rätt enkelt att hitta via Craiglist eller Facebook, husvisning och att skriva kontrakt sker enkelt på samma dag.Däremot är det dyrt, jag bor själv 30 minuters cykelväg från jobbet och får betala $800. Kollegorna betalar cirka $1000/månad och delar lägenhet med 2-4 andra. Att dela lägenhet med andra är väldigt bra för att träffa Amerikaner och andra likasinnade på. Med det generösa stipendiet klarar man sig dock bra!

Är det något du har blivit förvånad eller överraskad över?
Jag har blivit förvånad över hur dyrt det att bo i D.C. matpriserna på mataffärer motsvarande ICA eller Willys är högre än Sverige. Däremot kan restauranger vara billigt! Det är även dyrt med kollektivtrafik, men det finns billigare sätt att ta sig runt på, T.ex. kan Uber vara billigare än att åka kollektivt, eller så kan man ta en hyrcykel med Capitol Bikeshare. D.C. är en bra stad för att ta sig runt med cykel, det milda vädret nästan helt utan snö gör det även lättare.

Favoritplats(er) i Washington
Georgetown där House of Sweden ligger är ett väldigt fint område. Men det finns så mycket att utforska så jag har inte hunnit hitta en favoritplats, istället för att gå till samma platser, blir det lätt nya platser och aktiviteter hela tiden.

Kul att göra på fritiden i Washington
På fritiden engagerar vi oss nästan alltid i olika aktiviteter och evenemang. T.ex. är sportevenemang väldigt roliga att gå på, WWE, Hockey och Basket sticker verkligen ut då en märker hur mycket mer engagerade amerikanska supportrar är än svenska. Det finns även mängder med evenemang i D.C. allt från politiska evenemang om disinformation på Finska Ambassaden till föreläsningar om arkeologi i Turkiet på Turkiska Ambassaden. Det händer mycket i D.C. och man kan lätt träffa mycket nytt folk och utöka sitt nätverk genom olika evenemang. Amerikaner är väldigt trevliga och har lätt för att prata och engagera sig i en konversation.

Om Mattias Svensson
Ålder: 25
Utbildning: Master of Science in Marketing and Consumption från Handelshögskolan i Göteborg. Har även studerat på "Korea University" i Seoul och "Pole Universitaie Leondard de Vinci" i Paris.
Tidigare arbetslivserfarenhet: Ombud på Länsförsäkringar i Skaraborg, Head of Marketing på International Week (studentorganisation på Handels) och montör på Volvo Cars.

Om Sten-Olof Palm stipendium
Göteborgs Köpmannaförbund utlyser ett individuellt stipendium för studenter inom området företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och med särskilt intresse för handeln. Stipendiet omfattar två delar, dels ett års praktikplats vid Swedish American Chambers of Commerce Inc. www.sacc-usa.org, i Washington D.C., paraplyorganisationen för 19 regionala kammare runt om i USA, och dels ett stipendiebelopp som avser täcka levnadsomkostnader under praktikperioden. Sista ansökningsdag är 29 mars.