Handelshögskolestudenter på Svensk Handels Karriärforum

Fyra studenter från Handelshögskolan deltog i Svensk Handels Karriärforum och galan Retail Awards som äger rum i Stockholm den 13 maj 2019. Under dagen fick de lära sig mer om handeln, knyta kontakter och vara med på Retail Awards som är handelns årliga gala. Det var Nina Littorin och Ludvig Johansson från Logistikprogrammet och Andrea Norberg och Amanda Sjöberg från masterprogrammet Marketing and Consumption som deltog från Göteborg.

Karriärforum speciellt för studenter – Nina och Ludvig berättar

Dagens första två timmar var riktade till oss studenter där vi fick lyssna till Freddy Johansson som arbetar som ”strategic initiative leader” på Ikea Sverige. Därefter fick vi lyssna på Nelly.coms VD Anna Ullman Sersé.

Freddy Johansson pratade om hur Ikeas affärsmodell har förändrats de senaste åren och hur den måste komma att förändras och utvecklas ytterligare för att möta framtidens förändrade klimat. Ikeas nuvarande modell bygger till stor del på att kunden besöker deras varuhus medan den framtida prognosen bygger på att Ikea ska finnas närmare kunden och kunna erbjuda helhetslösningar som kunderna efterfrågar. Framtidsspaningen är att Ikea ska leverera varorna hem till kunden, istället för att kunden hämtar sina varor i Ikea-varuhuset. Freddy nämnde också nya intressanta koncept som Ikea anammat, däribland pop-up stores för att möjliggöra att nå ut till fler kunder i städerna.

Anna Ullman Sersé från Nelly förklarade att företaget lägger mycket tid på att försöka förstå konsumenterna och vad de efterfrågar. Vidare berättade hon också om vår generation då Nellys huvudsakliga kundgrupp är kvinnliga tonåringar upp till 25 år. Vår generation har mindre tålamod, vill att allt ska gå snabbt samt lägger mer fokus på värderingar. Just det värderingsstyrda arbetssättet är något som Nelly applicerat i sin verksamhet och som särskiljer dem från konkurrenterna där Nelly vill att varje konsument ska få vara sig själva och vara stolt över den man är. Anna nämnde också att man arbetade mycket med algoritmer för att bli mer relevanta och kunna rikta relevanta erbjudanden till sina kunder.

Förmiddagen avslutades med en gemensam lunch där vi studenter var indelade i olika grupper där varje grupp satt med en företagsrepresentant från svensk handel.

Efter lunch var studenterna med på Svensk Handels stämma

Under dagen lärde vi oss om handelns utmaningar där vi bland annat fick lyssna till framtidens hyresmodeller, säkerhet och digital utveckling. Vi fick under dagen lyssna på flertalet intressanta näringslivsprofiler däribland Googles Sverige-chef, Klarnas grundare samt Sveriges före detta statsminister Fredrik Reinfeldt. Bland annat gavs en inblick i hur nya digitala verktyg kan användas inom handeln samt vilka nya betalningsmetoder som gör att man snabbt och enkelt kan hålla koll på det man konsumerar. För oss som logistikstudenter var det extra intressant då logistiken genomgående var ett centralt tema, skriver Nina och Ludvig.

Retail Awards – Amanda berättar

Till kvällen klädde vi upp oss inför galan Retail Awards, där priser delas ut till framgångsrika företag och personer inom handeln. Efter fördrink och mingel blev vi inledda till salen där den sittande middagen skulle hållas. Vi blev placerade med studenter från andra universitet och fick därför chansen att lära känna dem mer. Det bjöds på trerätters och livemusik medan konferencieren Anders Lundin avslöjade vinnare efter vinnare i de olika kategorierna. Det var intressant att se hur företag och personer i branschen utmärkt sig på olika sätt genom sina framgångar. När alla priser var utdelade var det dags för efterfest med liveband.

Helhetsintrycket

-Dagen gav oss en bred och spännande inblick inom den för Sverige så viktiga handeln och vilka utmaningar den står inför. Vi har förstått att E-handeln spelar en allt viktigare roll för handeln, och vilka effekter det kan komma att få för städerna och framtida stadsplanering. Det vi reflekterat över är hur viktig handeln är för att skapa levande städer och hur viktigt samspelet är mellan handlarna och städernas politiker och fastighetsägare, skriver Nina och Ludvig.

-I helhet gav dagen en intressant inblick i handelsbranschen, dels i form av inspirerande föreläsningar, men framförallt för att man fick chans att mingla med personer från spännande företag. Det var också givande att träffa och lära känna studenter från andra universitet. Sist men inte minst var det en väldigt rolig dag och kväll!, skriver Amanda.