Handelshögskolestudenten Sam Gharakhani får 1 års praktikplats i Washington D.C.

Årets Sten-Olof Palm-stipendiat är Sam Gharakhani från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Han får ett års praktik på Swedish-American Chamber of Commerce i Washington D.C. samt 240 000 kr för att täcka boende och uppehälle under perioden. Stipendiet delas ut av Göteborgs Köpmannaförbund.

Vistelsen i USA ger erfarenhet från bland annat marknadsföring, försäljning och projektledning i en amerikansk kontext. Stipendiaten kommer delta i alla typer av arbetsuppgifter på Handelskammaren, men är särskilt ansvarig för bland annat event, kampanjer och arbetsgrupper.

Sam Gharakani tar emot diplom från Kenneth Odéus

Kenneth Odéus, Göteborgs köpmannaförbund till höger. Sam Gharakhani till vänster. Foto: Malin Tengblad

-Jag är oerhört glad och förväntansfull över att få utföra ett års praktik på den Svensk-Amerikanska Handelskammaren (SACC) i Washington D.C. Jag känner stor tacksamhet gentemot Göteborgs Köpmannaförbund, SACC samt Centre of Retailing som möjliggjort utdelningen av Sten-Olof Palm-stipendiet och givit mig denna fantastiska möjlighet. Efter många års studier ser jag nu mycket fram emot att få sätta mina teoretiska kunskaper på prov genom att få arbeta med projekt som möjliggör ett fortsatt positivt handelssamarbete mellan USA och Sverige, säger Sam Gharakhani.

Juryns motivering

”Sam Gharakhani är 2020 års Sten-Olof Palm-stipendiat. Genom stipendiet får han möjlighet att tillbringa 1 år på Swedish-American Chambers of Commerce i Washington D.C. Praktikplatsen kommer ge honom ovärderlig erfarenhet som han kommer att ha stor nytta av i sin framtida internationella karriär. Sam kommer att bli en stor tillgång för kammaren och bidra positivt till deras verksamhet genom sitt driv och goda samverkansegenskaper. De senaste två åren har Sam studerat på ett av Handelshögskolans masterprogram och avslutar nu sina studier med excellenta studiemeriter inklusive en utlandstermin på universitetet Bocconi i Milano. Parallellt med sina studier har han skaffat sig arbetslivserfarenhet inom detaljhandeln, telemarketing och hemtjänsten.”

Om Sten-Olof Palm stipendium

Stipendiet är instiftat av Göteborgs Köpmannaförbund i samverkan med the Swedish-American Chambers of Commerce (SACC-USA) och Centre for Retailing vid Handelshögskolan i Göteborg. Detta är 11:e gången som stipendiet delas ut. Målsättningen är att stimulera intresset hos studenter för de särskilda förutsättningar, utmaningar och möjligheter som möter parti- och detaljhandeln.
Sten-Olof Palm, som stipendiet är uppkallat efter, var en nestor inom handeln i Göteborg. Han tog sin examen vid Handelshögskolan i Göteborg i början av 1960-talet. Under åren 1965-1993 var han VD för Göteborgs Köpmannaförbund. Han var också en drivande kraft vid bildandet av Handelns forskningsstiftelse 1988 och mycket engagerad i utvecklingen av kontakterna mellan akademin och handeln. Sten-Olof Palm gick ur tiden 2010 i en ålder av 77 år.

Sam Gharakhani
0736- 91 26 26