Hallå där Karin Grundskog - årets Sten-Olof Palm stipendiat

Karin Grundskog som är årets Sten-Olof Palm stipendiat gör ett års praktik på Swedish-American Chambers of Commerce, SACC-USA,  i Washington D.C.

Stipendiet är instiftat av Göteborgs Köpmannaförbund i samverkan med SACC-USA och Centre for Retailing vid Handelshögskolan i Göteborg. Målsättningen är att stimulera intresset för de särskilda förutsättningar, utmaningar och möjligheter som möter parti- och detaljhandeln.

Karin Grundskog har varit ett par månader i Washington D.C. och delar här med sig av några av sina erfarenheter av vistelsen hittills.

Hur kom det sig att du sökte Sten-Olof Palm stipendium?
Det var faktiskt en slump. Efter fem år i Göteborg var jag ganska sugen på någonting nytt, och USA har alltid lockat! När en god vän tipsade mig om annonsen, ansökte jag och på den vägen är det. Har inte ångrat mig en sekund!

När började du på SACC-USA och hur länge stannar du?
Jag kan stanna 18 månader med mitt J1 visum, men min praktik på SACC-USA varar ett år. Jag började 2 september 2014 och slutar 31 augusti 2015.

Vad har du för arbetsuppgifter på SACC-USA?
Väldigt varierande - högt och lågt vilket är väldigt kul. Förutom att sköta kontakten med våra företagsmedlemmar i Sverige ingår även eventplanering och projektledning.

Vad gör ni på SACC-USA och hur många arbetar där?
SACC-USA är paraplyorganisationen för 20 regionala SACC-kontor och vi arbetar för att främja svensk-amerikanska handelsrelationer. Vi hjälper helt enkelt svenska företag som vill in på den amerikanska marknaden, bland annat genom trade missions och diverse event. SACC-USA har ett otroligt nätverk av kunniga personer runt om i USA! En annan viktig del av vår verksamhet är att vi är J-1 Visa Sponsor, vilket innebär att vi kan hjälpa till att ordna trainee- och intern-visum för mellan tre veckor och 18 månader. På kontoret här i DC är vi totalt 8 personer, varav 5 interns.

Du var med och arrangerade SACC-Summit. Vad är det? Hur bidrog du? Vad lärde du dig?
SACC Summit är en årligt återkommande konferens som möjliggör för representanter från alla regionala kammare att träffas och utbyta erfarenheter. Jag gjorde allt möjligt kopplat till SACC-Summit; budgetarbete, bokning av praktiska detaljer, övrig planering. Allt för att själva eventet skulle flyta på så bra som möjligt. Jag var väldigt ny på SACC när eventet ägde rum, men som alltid inser man ju att det dyker upp saker i sista sekund som måste hanteras!

Vilka skillnader har du märkt mellan att arbeta i USA och Sverige?
Jag upplever USA som mer hierarkiskt generellt och med lite striktare klädkod än hemma. Sedan är amerikaner väldigt bra på att snacka vilket gör alla mingelevent väldigt intressanta. Dessutom är folk generellt väldigt måna om att berätta om och framhäva sin position, men det kanske en typisk DC-sak. Överlag i DC möter jag väldigt mycket högutbildade människor, vilket skapar en kul och spännande dynamik. Kanske inte så konstigt med tanke på att DC är navet i amerikansk politik.

Hur var det att hitta boende?
Enkelt men tyvärr väldigt dyrt. Använde mig av den amerikanska motsvarigheten till Blocket och bor idag tillsammans med tre stycken amerikanska young professionals i Georgetown.

Är det något du har blivit förvånad/överraskad över?
Väldigt positiv överraskad av Washington DC. En otroligt vacker stad med intressanta människor vilket öppnar upp för mycket goda nätverksmöjligheter!

Om Karin Grundskog:
Ålder: 26
Utbildning: Fil.Kand i Europakunskap, Fil.Kand Företagsekonomi med Management inriktning. Magisterexamen i Företagsekonomi, Management av tillväxtföretag (MATIX)
Tidigare arbetslivserfarenhet: Management Trainee på IMCG Sweden, Banksäljare Forex Bank, många år inom restaurangbranschen

Mer om SACC-USA (öppnas i nytt fönster)