CFR-forskare medverkar på D-Congress

Publicerad

CFR-forskarna Catrin Lammgård, Anna Jonsson och Johan Hagberg medverkar på D-Congress 12 mars.

D-Congress är en nordisk mötesplats för digital handel som arrangeras av Svensk Digital Handel.

CFR-forskarna medverkar på den akademiska scenen som samordnas av Högskolan i Borås och SIIR (Swedish Institute for Innovative Retailing) med följande bidrag:

Implementera innovativa lösningar och ligg steget före era konkurrenter
I takt med att detaljhandeln förändras som en följd av digitaliseringen, så förändras också handelns varuflöden. Nya kombinationer av flöden uppstår mellan leverantörer, distributörer, butiker och konsumenter. Innovativa logistiktjänster och nya handelsplatser tillkommer vilket utvecklar handeln med stormsteg. Som handlare gäller det att hålla sig uppdaterad för att ligga steget före sina konkurrenter.
Catrin Lammgård, PhD, Handelshögskolan i Göteborg, Centre for Retailing

Digitaliseringen påverkar de fysiska butikerna
Digitaliseringen har inneburit framväxt av nya handelsformer och stora förändringar i fysiska butiker. Idag efterfrågas inte digitaliseringen av konsumenterna, den tas förgivet. I dagens kundstyrda samhälle gäller det att följa med i denna digitala utveckling. Johan visar er vilka möjligheter och utmaningar som digitaliseringen medför för olika butiksformat och särskilt när företag erbjuder kunderna flera olika sätt att handla på.
Johan Hagberg, PhD - Handelshögskolan i Göteborg, Centre for Retailing

Vitalisering av detaljhandeln kräver omorganisering
Hur påverkas den fysiska butiken av den digitala handeln? Vilka synergieffekter uppstår och vad kommer att hända med stora köpcentrum utanför staden såväl som butiker i innerstaden?

Anna berättar om hur detaljhandeln ska organisera sig inför dessa utmaningar, likväl hur man motiverar medarbetarna att vara en del av denna digitala resa. Vem i företaget är det egentligen som har kunskap om ny teknologi och vem lär av vem?
Anna Jonsson, Docent företagsekonomi, Handelshögskolan i Göteborg, Centre for Retailing och Centre for International Business Studies.

Mer om D-Congress (öppnas i nytt fönster)