Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

  • Handeln riskerar att bli en oattraktiv arbetsplats

    [2019-09-09] Under 2000-talet har utökade öppettider och omstrukturering i detaljhandeln lett till förändringar för personalen. Det har blivit fler deltidstjänster, ökad internkonkurrens, sämre karriärmöjligheter och mer ensamt att arbeta i butik.

  • Utveckling av mer hållbara produkter gynnas av industrigemensamt samarbete

    [2019-06-25] Samhället står inför många miljömässiga utmaningar bland annat när det gäller ökat avfall och man pratar ofta om innovationer som lösningen. Trots ökade miljökrav går förändringarna långsamt i den etablerade produktionsindustrin. Genom att följa mjölkförpackningens väg genom en designprocess konstaterar Sandra Samuelsson att de många olika intressen och krav som finns längs produktionskedjan gör det komplicerat att implementera förändringar. Hållbarhetsarbetet skulle ha mycket att vinna på om det genomförs industrigemensamt i stället för att varje del i kedjan arbetar för att få igenom sina intressen.

  • Vägen mot hållbart konsumentbeteende gynnas av fyra re-konfiguratorer

    [2019-06-24] Att få människor att välja miljömässigt hållbara produkter kan vara utmanande och särskilt när det gäller att även beteenden måste ändras. Bottenfärger på fritidsbåtar ger stora utsläpp av giftiga ämnen i havet. Bianca Koroschetz har i sin doktorsavhandling studerat hur konsumenter arbetar med bekämpning av bottenpåväxt på sina fritidsbåtar. Hon har funnit fyra re-konfiguratorer som kan bidra till mer hållbara konsumentbeteenden. Dessutom har hon några råd att ge till den som marknadsför hållbara produkter.

  • Handelshögskolestudenten Anna Forkman är årets Sten-Olof Palm-stipendiat

    [2019-06-20] Årets Sten-Olof Palm-stipendiat är Anna Forkman från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet som får ett års praktik på Swedish-American Chamber of Commerce i Washington D.C. samt 240 000 kr för att täcka boende och uppehälle under perioden. Stipendiet delas ut av Göteborgs Köpmannaförbund.

  • Transparens ökade samarbetet mellan företag i klädbranschen

    [2019-06-11] Transparens eller insyn handlar om hur öppna företag är mot externa intressenter. I tidigare forskning har man på olika sätt försökt mäta företags transparens. Gabriella Wulff har i sin avhandling i stället fokuserat på vad transparens innebär för företag och vill med det ge en mer nyanserad bild av vad företag visar och gör när de säger sig vara transparenta.

  • Två projekt om detaljhandel har fått planeringsbidrag

    [2019-05-23] Det är stor konkurrens om anslag från de stora forskningsfinansiärerna och därför delar Centre for Retailing ut planeringsbidrag till relevanta och intressanta projekt som på olika sätt rör handel. Med hjälp av planeringsbidraget får forskaren eller forskarna möjlighet att göra en förstudie samt förbereda en eller flera ansökningar som sedan skickas till större forskningsfinansiärer.

  • Handelshögskolestudenter på Svensk Handels Karriärforum

    [2019-05-16] Fyra studenter från Handelshögskolan deltog i Svensk Handels Karriärforum och galan Retail Awards som äger rum i Stockholm den 13 maj 2019. Under dagen fick de lära sig mer om handeln, knyta kontakter och vara med på Retail Awards som är handelns årliga gala. Det var Nina Littorin och Ludvig Johansson från Logistikprogrammet och Andrea Norberg och Amanda Sjöberg från masterprogrammet Marketing and Consumption som deltog från Göteborg.

  • Sök stipendium som ger 1 års praktik på Handelskammaren i Washington D.C.

    [2019-02-18] Intresserad av en internationell karriär och handel? Vill du skaffa dig ett stort kontaktnät? Sök Sten-Olof Palm stipendium som ger ett års praktik på Svensk-Amerikanska Handelskammaren i Washington D.C. och 200 000 kr för att täcka levnadsomkostnaderna medan du är där.

  • Ny rapport om konsumtionens digitalisering

    [2019-02-14] Digital teknik håller radikalt på att förändra vår konsumtionskultur. Appar, QR-koder och ständigt mer avancerade mobiltelefoner, samt de digitala spår användningen av dem lämnar efter sig skapar nya konsumtionsmönster. De omformar även vilka vi är som konsumenter. I forskningsprojektet Digcon ¿ Digitaliseringen av konsumtionskulturen, har forskare undersökt den här utvecklingen. I den nya rapporten Hur konsumtionen digitaliseras har vi samlat populärvetenskapliga texter från projektet.

  • Svenska konsumtionstrender - hur har de förändrats?

    [2019-02-04] Hur ser de svenska konsumtionstrenderna ut och hur har de förändrats de senaste åren? Det var frågan som konsumtionsforskaren Magnus Roos svarade på under fredagens frukostseminarium där ett trettiotal personer samlades för att ta del av resultaten från Konsumtionsrapporten för 2018.

Fler nyheter

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2011-10-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?