Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Centre for Retailing

Centre for Retailing (CFR) är ett forskningscentrum vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Vi är en mötesplats inom handel där akademi och näringsliv kan utbyta kunskaper och där forsknings- och utbildningsverksamhet kan byggas upp som är till nytta för handeln.

Centre for Retailings syfte är att:

  • Främja och stödja forskning, utbildning och näringslivskontakter inom handeln.
  • Öka kunskapen om handelns betydelse.
  • Skapa ökat intresse för handel som fenomen i samhället.
     

CFR:s basverksamhet finansieras av Handelns forskningsstiftelse i Göteborg. Pågående forskningsprojekt finansieras av Forte, Forskningsrådet Formas, Handelsrådet ( tidigare HUR), Riksbankens Jubileumsfond och Vetenskapsrådet.

Vill du bli inbjuden till workshops och event?

Om du vill få löpande inbjudningar till workshops och event skicka ett mejl till infoCFR@handels.gu.se så lägger vi till dig på vår sändlista.

Forskning

Forskning

Forskningen vid Centre for Retailing belyser handel i form av främst detaljhandel och e-handel ur olika perspektiv. Det kan exempelvis röra sig om digitaliseringens påverkan, bemannings- och rekryteringsstrategier, distribution och logistik, nya affärsmodeller och handeln som arbetsplats. Flera av projekten har inslag av hållbarhet.

Exempel på några pågående projekt:

  • Det nya matlandskapet: Äldre konsumenters inträde på den digitaliserade matmarknaden
  • Detaljhandeln och den sista milens transporter
  • Handeln och besöksnäringen

 

Mer om pågående projekt

 

Publicerat

Mobilen och matbutiken. När, var, hur?
Ulrika Holmberg
Framtidens fysiska butik. Digitalisering, upplevelser och hållbarhet., s 17-23

The technologies of price display: mundane retail price governance in the early twentieth century
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Economy and Society

Agencing ethical consumers: smartphone apps and the socio-material reconfiguration of everyday life
Christian Fuentes, Niklas Sörum
Consumption Markets and Culture

Retail formations: tracing the fluid forms of an online retailer
Johan Hagberg, Christian Fuentes
Consumption Markets & Culture

Fler publikationer
 

The role of digitalisation in reverse logistics

Between 20% and 60% of clothing items bought online are returned by customers, causing huge headaches for e-tailers and logistics operators as well as substantial environmental costs to society. How can these costs be reduced and what role can digitalisation play in this reduction?

Arbete och förändring i detaljhandeln

Professor Ola Bergström berättar om resultaten från fyra forskningsprojekt om handeln som arbetsplats. Det handlar om hållbara leverantörsled, flexibilitet, omställning i detaljhandeln och integrationsstrategier för utlandsfödda i detaljhandeln.

Detaljhandelns digitala transformation

Den pågående digitaliseringen inom detaljhandeln bidrar till förändrade konsument-beteenden, nya konkurrensförutsättningar och reviderade affärsmodeller. Johan Hagberg diskuterarb detaljhandelns digitala transformation och dess konsekvenser med särskilt fokus på handelns fysiska butiker.

School accredited by:

Equis EFMD logotyp AACSB logotyp AMBAS logotyp
Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2019-01-08
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?