Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Intern internationalisering på svenska modeföretag


På senare år har trenden varit att även små och medelstora svenska modeföretag satsar internationellt – många medan de fortfarande är relativt nya på marknaden. Den inhemska marknaden är för liten och konkurrensen är hård så för att växa satsar man utomlands.

Men internationalisering kräver mycket av företaget som satsar och ett eftersatt område när det gäller forskning är vad som händer internt på företaget. Många misslyckas i sin strävan att växa; en tredjedel av modeföretagen finns inte kvar tre år efter de startades och efter sju år har mer än hälften försvunnit från marknaden.

De fallstudier som projektet bygger på är gjorda på modeföretag av olika storlek i olika stadier av internationalisering för att skapa en så bred kunskapsbas som möjligt. Med sitt fokus på vad som händer internt på företagen kommer projektet att sprida ny kunskap till nytta för både akademin och branschen.

Mer om projektet på Handelns Utvecklingsråd (nytt fönster)

Forskare:
Katarina Hamberg Lagerström, professor företagsekonomi
Marissa Ekdahl, doktorand företagsekonomi

Finansieras av Handelns Utvecklingsråd 2013-
 

Publikationer
Internal changes during the internationalization process of a SME Fashion Firm” Ekdahl och Lagerström (2012), i Nordic Retail Research: Emerging diversity. Johan Hagberg, Ulrika Holmberg, Malin Sundström, Lars Walter (red). Bokförlaget BAS.

 

TEXT HÄMTAD FRÅN HANDELNS UTVECKLINGSRÅDS WEBBPLATS


 

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-08-08
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?