Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Handelns digitalisering och förändrade affärsmodeller: Möjligheter och utmaningar för den fysiska butiken


E- och m-handeln har under de senaste åren ökat kraftigt och en omvälvande förändring av handeln och våra konsumtionsmönster står för dörren. De fysiska butikerna är fortfarande den vanligaste handelsplatsen, men butikerna måste förhålla sig till det nya som gör intåg för att inte bli lämnade efter.

Projektet planerar att ta fram och testa ett antal nya koncept för detaljhandel, titta närmare på förändringar i varuflödena samt undersöka vilka nya villkor och arbetsuppgifter detta kan innebära och hur man organiserar sig kring dessa utmaningar. Studien kommer att genomföras i tre olika delprojekt med en kombination av olika metoder, såsom djupintervjuer och observationer.

Målet är att utveckla och öka förståelsen för digitaliseringen och de förändringar den leder till inom detaljhandeln. Detta för att bidra till att handelns företag och anställda ska kunna ta tillvara digitaliseringens möjligheter och i förlängningen skapa förutsättningar för hållbar tillväxt och lönsamhet.

Handelns digitalisering och förändrade affärsmodeller är ett av fem projekt som ingår i Handelns Utvecklingsråds satsning "E-handel, informationsteknologi och handelns digitalisering".

Läs mer på Handelns utvecklingsråd (nytt fönster)

Medverkande forskare:
Anna Jonsson, docent företagsekonomi - Projektledare
Johan Hagberg, forskare företagsekonomi
Niklas Egels-Zandén, docent företagsekonomi
Catrin Lammgård, forskare företagsekonomi
Malin Sundström, forskare företagsekonomi, Högskolan i Borås

Finansieras av Handelns utvecklingsråd 2014-

TEXT HÄMTAD FRÅN HANDELNS UTVECKLINGSRÅD WEBBPLATS

Slutrapport

Handelns digitalisering och förändrade affärer, fulltext Handelsrådets webbplats

Bok

Boken "Handelns digitalisering. Undrar inför framtidens affärer" är skriven för de som arbetar inom handeln eller är intresserade av handeln. Läs mer om och beställ boken på Studentlitteraturs webbplats.

Akademiska artiklar

Retail digitalization: Implications for physical stores
Johan Hagberg, Anna Jonsson, Niklas Egels-Zandén
Special Issue i Journal of Retailing and Consumer Services
 

The digitalization of retailing: an exploratory framework.
Johan Hagberg, Malin Sundström, Niklas Egels-Zandén.
International Journal of Retail & Distribution Management

Supply chain transparency as a consumer or corporate tool: The case of Nudie Jeans Co.
Niklas Egels-Zandén and Niklas Hansson
Journal of Consumer Policy, pp.1-19.

Om projektet i media


Slutreplik: Digitalisering kräver ett holistiskt perspektiv. Debatt i Market, Johan Hagberg och Anna Jonsson

Sätt digitaliseringen i rätt ljus.  Debatt i Market 15 februari 2017, Johan Hagberg och Anna Jonsson

Forsker på effektene av digitaliseringen i KjedeMagasinet, Anna Jonsson

Framgångsrik digitalisering kräver kloka människor i Dagens Handel 4 oktober, Anna Jonsson.

Teknik ger lanthandeln en ny chans i Market 18 jan 2016. Krönika av Malin Sundström

Customer Experience Today, StrategiTorget Retail 20 okt 2015

Characteristics of Today´s customer, StrategiTorget Retail 20 okt 2015

Få dina kunder att uppleva mer än butiksmiljön, i Market 12 okt 2015. Krönika av Malin Sundström

App ska ge makt åt konsumenten i Rapport 20 maj.

Spännande surr på framtidsmöte i Dagens Handel 150320

Forskare: Här är framtidens butiker i Market.se 150318

Motiverade medarbetare är nyckeln till den nödvändiga förändringen,  Dagens Handels Blogg 150315

Stora utmaningar för svensk e-handel i P1 morgon, 150312

Förändrad teknisk framtid med digitalisering i Dagens Handel 150227

Digital revansch för butikshandeln i Market 2015/7-8

Så digitaliserar du ditt företag, Smarter Communication 2/2015
 

Blogginlägg på Retailing Research

oktober 2016 - Städer måste byggas om
april 2016- Alla vill vara med på digitaliseringen
januari 2016 - Hur används mobilen i butikerna – egentligen?
december 2015 - Det har inte blivit enklare med lojalitet
november 2015 - Framtidens showroom är digitala och fysiska
september 2015- Uppgradera den viktigaste resursen
juni 2015 - Kollektivismen leder till nya affärsmodeller
juni 2015 - Till och med IKEA skruvar om affärsmodellen
juni 2015 - Hjärntrusten pratar om handelns digitalisering
maj 2015 - Gamla definitioner stoppar kreativa idéer
maj 2015 – Det kommer att krävas mycket mer handelsforskning
april 2015 – Handelns digitalisering och potatis.
mars 2015 - Handelns digitalisering - En handelsforskares reflektioner.
mars 2015 - Glöm inte bort butiksmedarbetarna.
jan 2015 - Det finns mycket kvar att lära.
okt 2014 - Digitalisering i handeln.


Forskarkonferenser

EIRASS, 11-14 Juli 2016
Anna Jonsson och Malin Sundström organiserar ett special track om Retail Digitalization.

ACRA, Annual Conference 13-16 april 2016
The Challenge of Building Customer Value in Delivery of Online Grocery - A Comparison between a Pure Player and a Multichannel Grocery Chain. Catrin Lammgård, Malin Sundström och Johan Hagberg.

18th EAERCD Conference Rennes, France 1-3 July 2015
Digitalization of retailing: A review and framework, Hagberg, J. ; Sundström, M. ; Egels-Zandén, N.  Ta del av konferensprogrammet

SNEE, Swedish Network for European Studies in Economics and Business 19-22 maj 2015
Digitalization as a force and enabler for knowledge integration: A case study of how a Swedish retailer prepare for the next wave of industrialization.
Anna Jonsson

VREF Conference on Urban Freight 5-6 mars 2015
Consumers' goods in an urban context, Catrin Lammgård

NRWC, Nordic Retail and Wholesale Conference 5-6 nov 2014
Digitalization of retailing : Beyond e-commerce
Johan Hagberg, Malin Sundström and Niklas Egels-Zandén
 

Presentationer

DCongress, 9 mars 2017, Anna Jonsson och Johan Hagberg medverkade i paneldiskussion på Akademiska scenen. Temat var Handelns digitalisering och dess konsekvenser.

Stockholm Furniture Fair 6 feb, Malin Sundström var föreläsare och paneldeltagare.

Informa 3 dec 2015. Malin Sundström föreläste om ” Kundernas nya köpbeteenden – en köprevolution”

E-handelsdagen i Kalmar 22 september 2015. Malin Sundström föreläste om Framtidens köpbeteende.

Seminarium på Årsredovisningsdagen 26 maj 2015 i Stockholm och 28 maj 2015 Göteborg, "Strategiskt hållbarhetsarbete – så flyttas CSR in i affärens kärna",  Niklas Egels-Zandén

Hjärntrustens seminarium Framtidens IKEA 22 maj, Anna Jonsson

Frukostseminarium "I ständig förändring för ständig förnyelse: Att lära och leda" arrangerat av Handelns Utvecklingsråd och HUI Research 8 maj 2015, Anna Jonsson

Näringslivskväll "CSR och hållbarhet" Partille kommun 14 april 2015, Niklas Egels-Zandén

D-Congress, Akademiska scenen 12 mars. Anna Jonsson, Catrin Lammgård, Malin Sundström och Johan Hagberg.

Kunskapslunch på Handelshögskolan 18 februari, Niklas Egels-Zandén

Social Responsibility Day 11 februari, Niklas Egels-Zandén.

Föreläsningen"Butiker, bekvämlighet och köpbeslut - utgångspunkter för kreativitet" och medverkan i paneldebatt på Stockholm Furniture Fair 6 februari, Malin Sundström var föreläsare och paneldeltagare

Frukostseminarium "Konsumtionens digitalisering" arrangerat av Handelns Utvecklingsråd och HUI Research 26 sept 2014, Johan Hagberg.

 

 

 

Läs mer

Läs om alla fem projekten som ingår i satsningen på E-handel, informationsteknologi och Handelns digitalisering i en broschyr utgiven av Handelns Utvecklingsråd.

Broschyr

Om projektet i media

 

Forsker på effektene av digitaliseringen
KjedeMagasinet

Spännande surr på framtidsmöte
Dagens Handel

Digital revansch för butikshandeln
Market

Mer om projektet i media, på konferenser och andra presentationer finns längre ner på sidan.

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2017-09-18
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?