Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Estetiskt arbete och intersektionalitet i detaljhandeln: en studie av anställdas upplevelser av krav på utseende.


I detaljhandeln har många anställda krav på sig att uppfylla ett visst utseende. Det kan vara skönhetsnormer eller förväntningar på etniska, klasspecifika och åldersmässiga beteenden. Dessa krav ingår i arbetet och kan kallas estetiskt arbete. Genom att behålla kontroll över anställdas estetiska framtoning försöker arbetsgivare skapa en överensstämmelse mellan personalens utseende och organisationens identitet.

Detaljhandeln är en växande bransch med låg utbildningsnivå som fungerar som en ingång till arbetsmarknaden. Estetiska krav medför en specifik slags diskriminering. Kraven, som oftast är genusspecifika, är starkare för kvinnor samt ser olika ut för män och kvinnor. Det finns idag mycket lite forskning om anställdas upplevelser av estetiskt arbete vilket gör dessa processer svåra att diskutera och komma åt.

Projektet är en studie av estetiskt arbete i servicebranschen med detaljhandeln som exempel. Det övergripande syftet med projektet är att utveckla teoretiska verktyg för att förstå och tala om estetiskt arbete. Frågeställningarna är: Vilka erfarenheter av estetiskt arbete har anställda i detaljhandeln? Hur upplevs de krav på estetiskt arbete som arbetsgivare ställer på anställda? Hur organiseras estetiskt arbete i förhållande till genus? Detta kommer att undersökas med hjälp av djupintervjuer med anställda inom olika sektorer i detaljhandeln, observationer och textanalys.

Deltagande forskare:
Magdalena Petersson McIntyre, docent etnologi

Finansieras av Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap 2010-2012

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2014-08-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?