Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Dieter till salu - en studie av butikers försäljning av dietmat


De konsumenter som av olika anledningar följer någon form av diet är idag en stor grupp. Trots att dietprodukter är viktiga för konsumenter och intressanta för livsmedelshandeln finns det idag lite forskning om hur handeln arbetar med dessa produkter och vilka konsekvenser det får för människors förutsättningar att hålla diet.

Två studier med olika perspektiv kommer att göras. Dels om hur livsmedelshandeln arbetar med produkter som är kopplade till olika dieter genom att göra intervjuer med butikspersonal, göra observationer i butik och samla in marknadsföringsmaterial. Dels genom intervjuer med konsumenter som följer en viss diet och fånga deras berättelser om exempelvis vilken roll som handeln spelar för att konsumenten ska kunna upprätthålla dieten.

Resultaten från projektet kan bidra med kunskap om hur butikernas arbete kan förbättras, men också med kunskap om hinder och möjligheter i människors vardag som påverkar deras kosthållning och hälsa.

Forskare:
Maria Fuentes, dr företagsekonomi

Finansieras av Handelns utvecklingsråd 2013-2014

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2014-08-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?