Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

CSR i det digitala samhället: en netnografisk studie


Internet och utvecklingen av det digitala samhället har förändrat CSR kommunikationen. Företagshemsidor, bloggar, social media och mobilapplikationer (appar) är idag vanliga sätt att sprida information om och marknadsföra CSR. Trots dessa dramatiska förändringar av medielandskapet finns det få studier som behandlar hur CSR kommuniceras och reproduceras online.

Syftet med det här projektet är att undersöka hur CSR produceras och reproduceras online genom företags- och konsumenters online-kommunikation. En netnografisk studie i två steg planeras. I ett första steg studeras hur handeln marknadsför CSR genom en uppsättning digitala verktyg och genom olika kommunikationsstrategier. I ett andra steg riktas intresset mot konsumenters kommunikationspraktiker på nätet och undersöker hur konsumenter istället använder digitala verktyg för att på olika sätt reproducera handelns CSR kommunikation.

Studien har som målsättning att bidra till forskningen inom retailmarknadsföring, CSR och digital marknadsföring. Studien förväntas också vara relevant för handelns arbete med att designa och förbättra CSR kommunikation online.

Studien genomförs av Christian Fuentes.

Studien finansieras genom Centre for Retailings postdoc-stipendium 2014-2016

 

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2014-09-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?