Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nordic Retail Research

Ny bok med detaljhandeln i fokus!

Nordic Retail Research: Emerging diversity är en ny antologi med forskning om detaljhandel. Boken behandlar olika aspekter av detaljhandel och erbjuder värdefull läsning för de som funderar över handelns framtid. Redaktörerna kommer från Centre for Retailing vid Handelshögskolan i Göteborg.

I boken presenteras bland annat studier av konsumentbeteende, servicemöten, tillgänglighet, lönsamhet, innovationer, logistik, arbetsmiljö, teknologier, hållbarhet, mobilitet och internationalisering.

– Handeln står inför stora utmaningar och i många branscher tvingas man fundera över om vedertagna arbetssätt är den rätta vägen att gå, om man vill hitta innovativa lösningar för att öka kundvärdet. Den här antologin är annorlunda på det sättet att den presenterar ett mycket brett spektra av studier där forskarna kommer från olika discipliner och med olika syn på det fenomen som studeras. För de som funderar över handelns framtid och som söker nya tankar och idéer är boken värdefull läsning, berättar redaktören Malin Sundström.

Den nya boken riktar sig till forskare, studenter på avancerad nivå och verksamma i handeln som vill veta mer om detaljhandelsforskning i Norden. 40 författare från olika lärosäten medverkar i boken, som baseras på bidrag till Nordic Retail and Wholesale Conference som arrangerades i Göteborg november 2010. Bokens redaktörer Johan Hagberg, Ulrika Holmberg, Malin Sundström och Lars Walter är alla verksamma vid Centre for Retailing på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

– Forskning om handel är på stark frammarsch. Denna antologi bidrar till en växande mängd böcker som är resultat av denna forskning. Boken utmärker sig på så sätt att det är forskare från många olika discipliner och lärosäten som samarbetar, berättar Johan Hagberg.

Boken lanseras i samband med konferensen Nordic Conference on Consumer Research i Göteborg 30 maj – 1 juni 2012. Vid konferensen, som arrangeras av Centrum för konsumtionsvetenskap, CFK, medverkar också flera av bokens författare. Boken finns att beställa i bokhandeln till exempel Bokus eller Bokia eller från förlaget.

Nordic Retail Research: Emerging diversity. Johan Hagberg, Ulrika Holmberg, Malin Sundström, Lars Walter (red). Bokförlaget BAS.
ISBN: 978-91-7246-311-0.

Kontakt:
Johan Hagberg, 031-786 14 93, johan.hagberg@handels.gu.se
Ulrika Holmberg, 031-786 56 06, ulrika.holmberg@handels.gu.se
Malin Sundström, 0732-30 59 34, malin.sundstrom@hb.se
Lars Walter, 031-786 44 82, lars.walter@handels.gu.se

> Högupplöst bild på boken

> Bokens innehåll

Centre for Retailing (CFR) är ett forskningscentrum vid Handelshögskolan i Göteborg. CFR:s syfte är att främja och stödja forskning, utbildning och näringslivskontakter inom handeln, öka kunskapen om handelns betydelse samt skapa ökat intresse för handel som fenomen i samhället. CFR:s basverksamhet finansieras av Handelns forskningsstiftelse i Göteborg, som också har finansierat utgivningen av boken. Läs mer på: www.cfr.handels.gu.se

Nordic Retail and Wholesale Conference är en konferens som arrangeras vartannat år och samlar forskare som presenterar forskning om handel. Initiativtagare till konferensen är Handelns Utvecklingsråd och Hakon Swenson stiftelsen. Nästa konferens äger rum i Lund 7-8 november 2012. Läs mer om konferensen på: www.nrwa.se

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2012-06-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?