Studenter från Handelshögskolan deltog i Svensk Handels karriärforum

Fyra studenter deltog i Svensk Handels karriärforum som ägde rum den 15 maj 2017. De fick chans att lära sig mer om handeln och knyta kontakter för ett framtida arbetsliv inom handeln.

De fyra studenterna som var från Handelshögskolan var Charlotte Eriksson, Pauline Ojala, Jakob René och Karl Rydberg.

Föreläsningar och VD-lunch

Studenterna Pauline och Charlotte berättar om sina upplevelser från föreläsningarna och VD-lunchen som ingick i det särskilda programmet för studenterna:
För oss studenter började dagen med två stycken föreläsningar. Först var det Edward Blom som beskrev utvecklingen av handeln i Sverige de senaste århundradena. Efter det fick vi lära känna Paradisets grundare och VD Johannes Cullberg. Han berättade om Paradisets strategi, deras resa in på livsmedelsmarknaden samt hur de tänker kring prisstrategier och marknadsföringen i butik. Därefter var det dags för lunch, och de runda borden med studenter fick sällskap av en eller två näringslivsprofiler.

Charlotte fick möjlighet att överskölja Martin Kauffner, ekonomichef för Lidl Sverige med frågor. Vi fick ställa både bransch- och företagsspecifika frågor, och även prata lite kring vägen till den roll han har idag.

Pauline åt lunch vid samma bord som Peter Simonsson, VD och koncernchef i Stjärnurmakarkoncernen. Under samtalen runt bordet diskuterades allt från krokiga karriärvägar till kandidatuppsatser, men likt de övriga borden låg givetvis fokus på näringslivsprofilen och dennes erfarenheter, tips och råd inför framtiden.

Förmiddagen var över innan den ens börjat och vi tyckte alla att dagen börjat på ett väldigt inspirerade och trevligt sätt!

Seminarier om digitalisering och handelns framtid

Under eftermiddagen fick studenterna ta del av den öppna delen av Svensk Handels årsstämma. Digitaliseringsekonomen Anna Felländer satte ribban högt med sin kompetens och passion på området Handelns utmaningar och möjligheter. Eftermiddagen fortlöpte i Skavlan-format med intressanta näringslivsprofiler blandat med några studenter som gav sin syn på digitaliseringen och handelns framtid.

Retail awards

Studenterna får också möjlighet att vara med på Retail awards, handelns årliga gala där tolv aktörer inom handeln prisas för sina insatser under året.Karl och Jakob berättar om sin upplevelser:

Retail Awards inleddes med ett glas champagne och mingel i foajén. Kvällen fortsatte sedan en trappa upp där borden stod dukade och bandet välkommande oss med musik. Marie Sernholt introducerades och ledde oss genom kvällen. Det började med en toast skagen som följdes med ett passande vitt vin. När förrätten var avdukad började den första delen av prisutdelningen och en mängd kategorier revs av i snabb takt. En oxfilé med rödvinssås som ackompanjerades med ett rivigt rödvin och nätverkande runt bordet stod näst på tur innan sista delen av prisceremonin inleddes. Där Marie med band fortsatte i rasande takt att presentera vinnarna i de kvarvarande kategorierna. Middagen avslutades med ett bubblande dessertvin från Italien tillsammans med en passionsmousse med hallonmaräng. Bandet avslutade sedan kvällen med livemusik innan DJ tog över efterfesten en trappa upp. För de som ville dansa erbjuds goda möjligheter och för de som ville fortsätta mingla i baren så gick det också bra.

Om dagen som helhet

"Överlag gav dagen en fantastisk inblick i handeln, mycket skratt, och såklart många intressanta möten, både med näringslivet och med andra studenter från runt om i Sverige. Riktigt inspirerande dag att uppleva med arbetslivet alldeles runt hörnet. Tackar Svensk Handel för ett bra initiativ!"
Charlotte Eriksson

"För en student med intresse för detaljhandel var dagen drömlik! Jag har knutit värdefulla vänskapsband med flera andra studenter och nätverkat med viktiga kontakter i näringslivet. De erfarenheter, tips och råd som jag fått under Karriärforum och Retail Awards är ovärderliga för framtiden. Att avsluta dagen med en exklusiv tre-rätters på en fantastisk gala tillsammans med 600 andra härliga personligheter, ja, det gör ju inte dagen sämre och jag skulle definitivt rekommendera alla som får möjligheten att söka till detta!"
Pauline Ojala

Intressant dag! Roligt  program på Retail Awards. På efterfesten fanns goda mingelmöjligheter och många representanter stannade länge.
Jakob René

"Dagen i stort var väldigt kul och givande, väldigt kul att träffa studenter från andra skolor och galan var väldigt kul."
Karl Rydberg