Ida Ahlsson är årets Sten-Olof Palm-stipendiat - får 1 års praktikplats i Washington DC och 200 000 kr för levnadsomkostnader

Årets Sten-Olof Palm-stipendiat är Ida Ahlsson från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet som får ett års praktik på Swedish-American Chambers of Commerce i Washington D.C. samt 200 000 kr för att täcka boende och uppehälle under perioden. Stipendiet delas ut av Göteborgs Köpmannaförbund.

Vistelsen i USA ger erfarenhet från bland annat marknadsföring, försäljning och projektledning i en amerikansk kontext. Stipendiaten kommer delta i alla typer av arbetsuppgifter på Handelskammaren, men är särskilt ansvarig för bland annat event, kampanjer och arbetsgrupper.

-Jag är så otroligt glad och tacksam över denna fantastiska möjlighet, det är verkligen en dröm som går i uppfyllelse! Det ska bli oerhört spännande och jag ser verkligen fram emot att få lära mig mer om verksamheten som Svensk-Amerikanska Handelskammaren bedriver. Jag ser särskilt fram emot att hjälpa till med handelsbefrämjande aktiviteter för att stärka handelsrelationerna mellan Sverige och USA, få praktisk erfarenhet inom projektledning och marknadsföring samt att få knyta värdefulla kontakter. Jag kan inte tänka mig en bättre start på min framtida karriär, säger Ida Ahlsson.

På bilden från vänster: Stefan Johansson, Ida Ahlsson, Kenneth Odéus.
Stefan och Kenneth representerar Göteborgs Köpmannaförbund.

Juryns motivering

"Ida Ahlsson är årets Sten-Olof Palm-stipendiat. Hon har länge haft ett intresse för språk, kommunikation och mångfald vilket har fört in henne på studier i management och ledarskap men också internationellt företagande. Ida avslutar masterprogrammet i management på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet till sommaren och är då redo att praktisera sina akademiska kunskaper i projektledning, marknadsföring och internationell affärsutveckling. Idas goda studiemeriter, utlandsstudier och relevanta arbetslivserfarenhet gör henne till en högst passande stipendiat. Hennes kunskaper kommer att vara till stor nytta för the Swedish-American Chambers of Commerce i Washington D.C. och genom praktikåret får Ida möjlighet att utveckla sitt stora intresse för internationell och nationell handel vilket kommer att gagna hennes framtida karriär. "

Om Sten-Olof Palm stipendium

Stipendiet är instiftat av Göteborgs Köpmannaförbund i samverkan med the Swedish-American Chambers of Commerce (SACC-USA) och Centre for Retailing vid Handelshögskolan i Göteborg. Målsättningen är att stimulera intresset hos studenter för de särskilda förutsättningar, utmaningar och möjligheter som möter parti- och detaljhandeln.
Sten-Olof Palm, som stipendiet är uppkallat efter, var en nestor inom handeln i Göteborg. Han tog sin examen vid Handelshögskolan i Göteborg i början av 1960-talet. Under åren 1965-1993 var han VD för Göteborgs Köpmannaförbund. Han var också en drivande kraft vid bildandet av Handelns forskningsstiftelse 1988 och mycket engagerad i utvecklingen av kontakterna mellan akademin och handeln. Sten-Olof Palm gick ur tiden 2010 i en ålder av 77 år.

Kontaktinformation:

Ida Ahlsson