Hanna fick flygande start på sin internationella karriär genom 1-årigt stipendium

För ett år sedan fick handelshögskolestudenten Hanna Hultman ett stipendium som gav ett års praktikplats vid Swedish American Chambers of Commerce i Washington D.C. och 180 000 kr för att täcka levnadsomkostnaderna. I augusti gör hon de sista dagarna på ett år fyllt av nya erfarenheter och i september börjar hon som trainee på Volvo Cars – i Washington D.C.

Vad har du jobbat med på SACC-USA?
Mina arbetsuppgifter har inneburit att jobba i nära samarbete med SACC-USAs Executive Director i kommunikationen med våra medlemmar och regionala kammare. Jag har även koordinerat styrelse- och ledningsgruppsmöten och utvecklat, koordinerat och hållit i webinars för vårt nätverk på 19 regionala kammare i USA. Mitt huvudsakliga projekt på SACC-USA har dock varit att planera ett av SACC-USAs flagship event – Executive Forum som är ett event för företagsledare för Svenska företag i USA och i Sverige. Jag hade en projektledarroll och ledde all planering och arbete kring eventet – det kunde innebära allt från att lägga upp en intressant agenda och kontakta talare för eventet till att sälja in eventet hos både deltagare och sponsorer samt att se till så att allt går enligt plan under själva eventet. Eventet gick väldigt bra och vi hade ett resultat långt över förväntan. Jag trivdes väldigt bra i rollen och nu innan jag slutar har jag påbörjat arbetet med ett annat event – SACC Summit som är för alla regionala kammare.

Vilka är dina viktigaste erfarenheter som du tar med dig från året?
Jag har fått ta mycket eget ansvar och har lärt mig otroligt mycket. Att jobba på SACC har varit en mycket bra skola och förberedelse för en framtida karriär. Genom att sitta med på styrelse- och ledningsgruppsmöten har jag fått lära mig mycket om intern företagspolitik och det är verkligen något jag tar med mig i min framtida karriär. Eftersom SACC består av både svenskar och amerikaner har jag även utvecklat min känsla för kulturskillnader.

Vilka skillnader har du märkt mellan att arbeta i USA och Sverige?
Eftersom de flesta som jobbar på SACC-USA är svenska så tycker jag inte att det är jättestor skillnad på arbetsplatsen, dessutom sitter vi i House of Sweden med svenska ambassaden och andra svenska företag. Däremot kan man märka skillnader när man är på event och andra businessrelaterade tillställningar där det är mycket amerikaner – networking är på en helt annan nivå i USA jämfört med Sverige och det är något jag verkligen gillar med det här landet.

Varför ska studenter söka Sten-Olof Palm stipendium?
Sten-Olof Palm stipendiet öppnar upp otroliga möjligheter för en framtida karriär – att jobba på SACC-USA är väldigt lärorikt, man får stort utrymme att växa och utvecklas och kontakterna man skapar genom att befinna sig i Washington DC och jobba med ett svensk-amerikanskt nätverk är ovärderliga.

Vad ska du göra i september när ditt år på SACC-USA är över?
Jag börjar som trainee på Volvo Cars här i DC den 1 september, mitt visum är förlängt med 6 månader. Det ska bli otroligt spännande med nya utmaningar – USA-äventyret fortsätter!

Hanna Hultman har en BSc in Business Administration (major in Environmental Management), MSc in International Business and Trade, båda från Handelshögskolan Göteborg.

Mer om stipendiet
Sten-Olof Palm stipendium lyses ut en gång om året av Göteborgs Köpmannaförbund.  Sista ansökningsdag brukar vara i mars varje år.